גון בוגל כללים פשוטים לתכנון הון

ניהול הון

גון בוגל האיש שעליו אמר וורן באפט "הגיבור שלי"

בוגל ייסד את חברת ונגארד להשקעות פאסיביות בהן לא תמך עד אותו זמן..הרעיון של בוגל היה שבמקום לנסות לנצח את השוק ולגבות עמלות גבוהות, כדאי ליצור קרן שתנסה לחקות את תוצאות המדד אחריו תעקוב, מתוך מחשבה שבטווח הארוך הניסיון לחקות את תוצאות השוק יביא לתוצאות טובות יותר, עם פחות סיכון למשקיעים ופחות עלויות למשקיעים מאשר קרן המנוהלת באופן אקטיבי שמנסה להביס את המדד ועם פחות סיכון למשקיעים. בתחילה הרעיון התקבל בביקורתיות, אך כעת ונגארד היא בין חברות ההשקעה הגדולות בארצות הברית, והקרנות המחקות הפכו לפופולריות והביאו להורדת עלויות בתעשייה הפיננסית.

כפמליאופיס אנחנו מבקשים להתבסס על מספר כללים חשובים שהציג בתכנון הון :

  1. כשזה נוגע לתשואות, הזמן הוא חברכם. בוגל מסביר כי משקיע שיתחיל מוקדם וידבק בתוכנית המקורית שלו – שלא כוללת מעקב יומיומי אחרי התפתחות התיק, וניהול שוטף של המניות השונות – יצליח. לדבריו, הבורסה היא רק רעשי רקע. במקום לבחור בתוכנית סבוכה, הרווח יבוא דווקא מהפשטות.
  2. קנו תיק מניות מגוון ככל האפשר ואחזו בו לנצח. המשקיע האגדי טען כי ההשקעות הטובות ביותר מגיעות מתיקי המניות המגוונים ביותר, ולכן – ההשקעה הכדאית היא זו שמתעלמת מתנודות השוק. השקיעו את הסכום האפשרי בעיניכם, תנעלו את התיק ותזרקו את המפתח – התכנית שבה בחרתם בראשית הדרך תהיה טובה גם בסופה.
  3. שימו את הדברים בפרופורציות, שמרו על ציפיות ריאליות. בוגל העריך כי התשואה בעשור הקרוב צפויה להיות נמוכה מאשר בעשור שקדם לו. לדבריו, היעד הריאלי של המשקיעים צריך להיות כ-7% תשואה שנתית לפני עלויות ואינפלציה ו-2.5% תשואה באגרות חוב לפני עלויות ואינפלציה. בעשור הבא או בזה שאחריו – התשואות יהפכו רווחיות יותר.
  4. אי אפשר לחמוק מסיכון.לפעמים צריך לציין גם את המובן מאליו, וכשאדם נכנס לעולם ההשקעות – הוא מסתכן. אבל הסיכון הזה עשוי להתגלם בעתיד ברווח. לכן, הציע בוגל למשקיעים להתאזר בסבלנות ולהיערך לימים בהם התשואות העתידיות בשווקי המניות ואיגרות החוב יהיו גבוהות פחות מבשנים עברו. לכן הוא קרא למשקיעים לחסוך, כדי שלא יגמרו בלא כלום.
  5. דבקו בתוכנית. אי אפשר להדגיש את זה מספיק: בוגל טען שאסור להישמע לתנודות השוק, לשמועות קדחתניות או לחשוש מנפילות. הסוד להשקעה מוצלחת אינו נבואה או בחירת מניות טובה. השקעה מוצלחת מגיעה מתוך יצירת תכנית, דבקות בה, מיגור סיכונים לא הכרחיים ושמירה על עלויות נמוכות.

לתיאום פגישת היכרות

מבטיחים לענות כמה שיותר מהר

עוד מהבלוג